Brutální byznys (R. Morgan) - recenze pro Pevnost

12.05.2008 19:17

Tenhle byznys je brutální. Je rok 2049 a ekonomická situace ve světě se vyhrotila. Větší roli než státní útvary hrají nadnárodní korporace, které mají směřování lidstva v rukou svých generálních ředitelů a manažerů, jejichž chování není vzdálené diktatuře. Společenské rozdíly se polarizovaly. Miliony chudých jsou ovládány úzkou elitou supermocných a superbohatých manažerů, pro než je primárním cílem zisk. Jedním z nich je i hlavní hrdina Chris Faulkner, jehož raketovou kariéru román sleduje. Chris je stejně tvrdý byznysmen jako jeho kolegové, ale jeho ekonomické schopnosti jsou alespoň vyváženy základními představami o morálních hodnotách.

Morgan vykresluje nelítostný svět, ke kterému může svět dospět, pokud se kapitalismus vymkne z kontroly a pozbude veškeré lidskosti. Tento axiom je schválně přehnaný, a tak je na čtenářích, zda kulisy příběhu, o který tu jde především, bude brát jako reálně vzhlížející představu naší budoucnosti, nebo jako čistě hypotetické prostředí. Morgan navíc přimíchává ingredience, které silně kontrastují s podnětnými a relativně seriózními úvahami o ekonomickém směřování našeho světa. Jde například o pubertální tvrďáctví v podobě automobilových honiček na dálnicích, ve kterých spolu svádějí souboje manažeři. Jejich cílem je zabít svého protivníka a odstranit konkurenci jinou cestou než pomocí tržních mechanismů.

Morganův záměr byl jasný. Napsat román, který osloví zejména mladší čtenáře, poučit je o tom, kam to může s naším světem dospět vlivem upozadění morálních hodnot, a zabalit to do čtivé formy plné akčních scén. A to se mu povedlo. Morgan si zjevně uvědomil, že čistě kancelářské drama o kravaťácích a jejich ekonomických ukazatelích by mu nepřineslo požadovaný efekt.

Pokud jste se zájmem sledovali Pavlovského „přednášky“ o dialozích v rubrice Profíci radí, měli byste zbystřit i u tvorby R. Morgana, který na poutavé dialogy klade největší důraz. I díky tomu je tento román velice zábavný (tím ale rozhodně nemám na mysli, že by šlo o komedii) a snadno čtenářsky uchopitelný.
Pokud hledáte komplexní příběh o lidské tvrdosti, ambicích a nesmlouvavosti a ještě se chcete nenásilnou formou dozvědět něco víc, Morgan by vám měl vaše očekávání splnit. Brutální byznys je vyváženým thrillerem, který dovede strhnout.

Richard Morgan: Brutální byznys
Překlad: Eva Brožová
Obálka: Jan Doležálek