Jak rozumět komiksu (Scott McCloud) - recenze pro Pevnost

08.01.2009 00:58

Vůbec nechápete, co na těch komiksech lidé vidí. Milujete komiksy a chcete se o nich dozvědět víc. Ať tak či tak, kniha Jak rozumět komiksu je určena právě vám. Vlastně komukoliv (nebudeme přeci podporovat váš solipsismus). Jde o zatím zřejmě nejvýznamnější teoretickou práci o komiksu, protože je nejen univerzálně platná, hrdě odolává zubu času (vznikla v roce 1993), ale je také všeobecně srozumitelná. Pochopí ji laici, přesto přináší podnětné zdroje i pro odbornou debatu.

Autor seznal, že nejlepším možným médiem pro vysvětlení principů komiksu je právě komiks. Díky tomu předkládá své úvahy a závěry na konkrétních příkladech. Někdy až polopatě. Takže opravdu každý má šanci pochopit, v čem tkví jedinečnost komiksového vyjádření a proč je komiks (sekvenční umění) víc než jen součet slov (literatury) a obrázků (výtvarného umění). Jak rozumět komiksu má sice zároveň nepokrytý propagační charakter, ovšem vůbec se nevyhýbá jakýmkoli nevýhodám a nedostatkům, které s sebou komiks nese. Autor si při všem tom jásání nad vlastními objevy zachovává dostatečně objektivní náhled. A také vtip a napětí - tenhle komiksový výzkum je zatraceně zábavný.

V úvodu autor sestaví definici a odkryje historické prekurzory. V následujících kapitolách zkoumá formu komiksu, jak působí kombinace obrazu a slov na mozek, popisuje podstatu spoluúčasti čtenáře a odhaluje ustálenou symboliku a postupy vytváření komiksově mediovaného obsahu. Některé jeho úvahy o percepci kresebních linek a barev jsou navíc platné i mimo předmět studia. Terminologie občas plave na vodě a snaží se znovudefinovat již dříve definované. Nedostatkem je například ignorace přesného významu základních termínů peircovské sémantiky (autor stírá rozdíly mezi „indexem“ a „symbolem“, pojem „ikon“ vykládá obšírněji, než jak praví úzus apod.). Vše v zájmu srozumitelnosti, ale na úkor vědní hodnověrnosti. Reputaci mu zachraňuje dostatečná argumentace a citační konkrétnost.

I přes nedostatečné teoretické ukotvení je kniha Jak rozumět komiksu velmi vydařená práce, jež koncipuje základy výzkumu dosud silně opomíjeného média, které je pro většinu lidí synonymem pro primitivismus a dětinskost. Pokud si tento názor držíte i vy, může vám tato publikace bezbolestně otevřít oči. Pokud o to tedy stojíte.

Scott McCloud: Jak rozumět komiksu
Překlad: Richard Podaný
Vydal: BB Art, 2008