Květinová zkouška (Jay Lake) - recenze pro Pevnost

12.05.2008 18:48

Velice plodný americký povídkář Jay Lake se rozhodl svým druhým románem, Květinová zkouška, navázat na hnutí New Weird. Výsledkem je pozoruhodná městská fantasy, která sklidila úspěch jak u čtenářů, tak u kritiky. Zpočátku se příběh rozbíhá pomalu, protože autor čtenáře pečlivě seznamuje jak s prostředím Nehynoucího Města, tak samostatně se třemi hlavními hrdiny. Zanedlouho už ale děj sviští příjemně rychle i přes někdy až zbytečně rozsáhlé popisy, na které jsme u new weirdu zvyklí.

Nehynoucí Město je řádně dekadentní metropole, jež se doslova topí v sociálních problémech. K tomu se ještě otvírají dveře šatních skříní s hodně zaprášenými kostlivci a nepřátelská vojska se houfují nedaleko za hradbami. Vedení města je zcela disfunkční, o nadvládu nebo výhody usilují všelijaké zájmové skupiny včetně náboženských spolků a organizovaných feministek. Tohle město prostě potřebuje změnu, a proto se vrhají do nejistých podniků tři jeho obvatelé. Zadlužený právník s nejvyššími ambicemi Imago z Lockwoodu, obchodník Jásón a trpaslík Bijaz.

Trspaslíci nejsou žádnou klasickou fantasy proprietou, ale společenskou vrstvou, jejíž zástupci byli v mládí zavíráni do schránek, které jim bolestivě zabraňovaly růstu, a jejich rty jsou sešívány, aby byli odkázáni na komunikaci pomocí prstů. Není to zdaleka jediná bizarnost, kterou Lake vymyslel. Jeho invenčnost dost připomíná Miévilla, ale naštěstí nejde o žádnou nápodobu nebo vykrádání. Lake je zcela osobitý spisovatel s vlastním stylem (jeho úžasné metafory by se měly tesat do skály), citem pro atmosféru i schopností napsat kvalitní postavy. Trojice hlavních hrdinů je vhodně nesourodá, nikdo z nich navíc rozhodně není zosobněním cnostných mravů. Jejich jednání a interakce je psychologicky uvěřitelná a poutavá, což dává příběhu šťávu. Čím více se zaplétají do problémů města, tím více narážejí na problémy vlastní.

Najdeme zde nějaké mušky, jako občas zbytečně křečovitou snahu šokovat nepřipraveného čtenáře, ale celkově jde o velice vydařený román, který sice využívá osvědčené finty městské fantasy, přesto je originální a nezvyklý. Květinová zkouška je dějovější než třeba Nádraží Perdido, čímž má Lake potenciál stát se stejně populárním jako Miéville. V celé edici je právě tento román jediný, který můžeme ve všech směrech a kvalitách srovnávat s Miévillovými knihami. Květinovou zkoušku vřele doporučuji všem zájemcům o značně alternativní fantasy odehrávající se v městském prostředí, nebo jednoduše všem čtenářům kvalitní literatury.

Publikováno v časopise Pevnost 10/2007

Diskusní téma: Květinová zkouška (Jay Lake) - recenze pro Pevnost