Magazín Fantasy&ScienceFiction – Jaro 2008 - recenze pro Pevnost

23.07.2008 20:09

Náš redakční kolega Martin Šust hýří aktivitou, o čemž svědčí i jeho vůdčí role v české edici slavného The Magazine of F&SF. U nás tato literární revue vycházela už v devadesátých letech péčí nakl. Polaris, ale poté se na mnoho let vytratila, než se do jejího vydávání v roce 2006 vrhlo nakl. Triton. Po jedenácti číslech přišla první velká změna. Počet stran sice narostl na úctyhodných 240, ovšem periodicita se umenšila na čtvrtletník.

Číslo s označením „Jaro 2008“ přináší dost nečekanou skladbu obsahu. Už první povídkou Antimožné (D. Gregory), nesoucí se v duchu dětského fantazírování a žánru magického realismu, a druhou s názvem Tanec stínů (F. Chappell) o pátrání po původci stínu (zaznamenaného jako úchvatné, víceznačné umělecké dílo) jako by se editor snažil dokázat, jak marné je od tohoto magazínu čekat příběhy poplatné obecnému kánonu obou fantaskních žánrů. Většina povídek pracuje s realistickým až všednodenním prostředím (nejvíce v Kaleidoskopu). Když už se autoři vydali směrem k fantasy, postavili svou povídku na poetice (např. pohádka N. Springerové nebo hříčka T. Sturgeona). Nejvýraznějším pojítkem všech textů je ovšem jejich zasněnost. S tou pracuje i plačtivá próza Políbit hvězdu (A. S. Casilová) o postižené dívce, která může přijít k chybějícím schopnostem, zato ztratit sebe sama.

Mezi krátkými povídkami dominují humorné frašky Usámo, zavolej domů (D. Marusek) o bizarních možnostech využití moderních technologií k dopadení Bin Ládina a Ve službách mistra fantasy (Jeffrey Ford) o principech vyloženě brakové literatury. Dlouhým povídkám (noveletám) jasně vévodí mytologická báje Urdumheim od Michaela Swanwicka. Tento výborně napsaný sumerský (pseudo)mýtus vypráví o lidstvu v době, kdy se průvodci našeho pokolení jako zrada, válka, vražda aj. teprve formovaly, a to vlivem boje proti mocným bytostem, beroucím lidem to tehdy nejmocnější – společný jazyk. Oproti svéráznému výkladu doby Sumerů, Potopy či původu Babylonské věže mají ostatní dlouhé práce obsah nezvykle všední a formu zbytečně komplikovanou nebo samoúčelně básnivou.

Beletrii doplňuje kvalitní publicistika. V eseji o Stanislavu Lemovi z pera F. Novotného zaujme hlavně úvaha o roli kybernetiky ve vývoji moderní společnosti či výklad románu Solaris. Kromě dokončení této eseje se prý v příštím čísle dočkáme dobrodružných povídek, které už nebudou tolik balancovat na okraji našich žánrů.

The Magazine od Fantasy&ScienceFiction: Czech Edition
Editor: Martin Šust
Obálka: Max Bertolini