Nonstop (B. W. Aldiss) - recenze z Pevnosti

23.07.2008 20:07

Aldiss patří mezi vůbec nejvýznamnější spisovatele sci-fi s velkým vlivem na vývoj samotného žánru. Už svým debutovým románem Nonstop nadchnul čtenáře i kritiku, proto není vůbec divu, že se kniha dostala do prestižní edice „Mistrovská díla SF“ nakladatelství Laser-books. Ba co dím, patří mezi nejlepší tituly, které v této knižní řadě najdeme.

Dějištěm románu je mezihvězdné plavidlo obřích rozměrů. Než se loď dostane ke svému cíli, narodí se na palubě několik generací a až vzdálení potomci lidí ze Země mohou osídlit novou planetu. Tahle utopická myšlenka o schopnosti lidí překonat sebevětší překážku se v útrobách lodi mění v dystopii. Pouze letmé náznaky čtenářovi prozrazují, že nesleduje příběh o necivilizovaných kmenech bojujících o zdroje potravy, ale že protagonisty příběhu jsou zbytky dříve vyspělé kultury. Společnost se během cesty změnila a stojí na odlišných hodnotách. Plevelem zarostlé paluby poskytují pouze základní přežití, zato všechno vědění a moudro předků vyprchalo. I z Boha se stala „jen průměrná kletba“. Až dobrodružná výprava Roye Complaina a kněze Marappera k bájné Přídi rozvíří stojaté vody nevědění a rozpoutá boj za poznáním skutečnosti.

Přestože je kniha již padesát let stará, neztratila nic ze své čtivosti, napínavosti a překvapivosti, natožpak poselství. Odráží se zde Aldissův lehký skepticismus nad nezdolností lidské povahy, přesto zůstává humanistou a i přes veškerou tragičnost nastolené budoucí reality poskytuje naději (útěchu však nikoli). Jeho konstrukce jedince a celé společnosti uzavřené na omezeném prostoru je velmi realistická a hodnověrná i z pohledu psychologie a sociologie. Nezapomíná však na následky i mimo tyto disciplíny. Aniž by se dopouštěl nudných vysvětlovacích pasáží, dovede během krátkého románu předvést důsledky nerealizovatelného ideálu ze všech možných stran. Dokazuje to díky jednoduchému lineárnímu příběhu, který je však poskládán z řady výtečných modelových situací. Čtenáře navíc seznamuje s informacemi podstatnými pro plné pochopení pozadí románu postupně, čímž graduje zástup nečekaných zvratů.

Jak dokládá román Nonstop, člověk je schopný přizpůsobit se téměř jakýmkoli podmínkám. Vyvstává ale zároveň otázka, do jaké míry zůstává člověkem.

Brian W. Aldiss: Nonstop
Překlad: Jaroslav Veis, Veronika Maxová