Predátor, Omnibus – kniha 1. - recenze pro Pevnost

04.01.2010 18:58

Film Predátor z roku 1987 s Arnoldem Schwarzeneggerem v hlavní roli patří mezi akční klasiku. Na jeho popularitu navázala komiksová série, jež rozvíjí téma do větší šíře. Nyní u nás vyšel první ze čtyř omnibusů (souborných vydání). Jádrem jsou tři stostránkové příběhy, které jsou navíc doplněny ještě čtyřmi kratšími, což tvoří pořádnou nálož akční a dobrodružné zábavy. Na rozdíl od filmu je komiksová podoba méně hororová a psychologická, o to více se dostává na akční scény, dialogy, intriky a záhady.

Většinou je hlavním hrdinou Schaefer, bratr filmového hrdiny Dutche. Hlavní záporáci zůstávají – Predátoři jsou mimozemští lovci, nemilosrdní a krutí při svém lovu na lidi, využívající nejen vlastní sílu, ale také pokročilé technologie. Člověk se s nimi v zásadě umí vypořádat jen lstí. Zatímco Schaefer by nejraději pátral po osudu svého bratra, místo toho se musí účastnit vojenských misí po celém světě. Kniha však naštěstí není stereotypní – mění se prostředí, vedlejší postavy i vedlejší dějové linie. Jednou hrají druhé housle mafiánské gangy, jindy třeba americko-sovětské třenice Studené války. Nakonec však nezbývá než zahodit všechna nedorozumění a spojit se proti úhlavnímu nepříteli z vesmíru. Autorem scénáře tří dlouhých příběhů je Mark Verheiden, který odvedl kvalitní řemeslnou práci. Navíc se mu predátorské univerzum podařilo obohatit o nové postavy, témata a souvislosti. Nic jiného mu ostatně nezbývalo, protože by neměl o čem psát. Potěšující ovšem je, že mu všechno dohromady dobře funguje a nikde nic neskřípe.

Kresba komiksu je tuctová a odpovídá charakteru amerických dobrodružných sérií. Hororovou atmosférou scénář nehýří, tak by bylo marné dožadovat se nějaké větší stylovosti od kresby. České vydání má průměrný překlad s několika zapomenutými hrubkami, na druhou stranu si spojení nakladatelé dali záležet na fyzickém zpracování. Česká verze si zachovala barvy (většinou nevalné, ale barvy to jsou), kterým pomáhá křídový papír. Nechybí dokonce ani elegantní pevná vazba s přebalem. Domnívám se, že takovéto drahé vydání bez kompromisů jistě udělá ohromnou radost všem fanouškům Predátora, ale toho, kdo si chce přečíst jen nějaký solidní dobrodružný komiks, kvůli ceně spíše odláká.

Mark Verheiden a kol.: Predátor, Omnibus – kniha 1.
Přeložili: Marek Barányi a Pavel Švanda
Obálka: Den Beauvais