Případy hejtmana Ambrože (O.S. Nečas) - recenze pro Pevnost

12.05.2008 19:12

Chytit všechny padouchy v Bludově je těžší než chytit špagetu zapadlou mezi QWERT a ASDFG. Naštěstí hejtman Ambrož není na zapeklité případy sám, ale má k ruce bizarní skupinku podřízených, mezi nimiž nechybí ani lesní víla Liliana nebo golem Neotesánek. Ocitáme se v blíže nespecifikované době a zřejmě na území Koruny české. Bludov je zaplavený bytostmi, jež mají původ ve slovanských pověstech a pohádkách. V tomhle přepestrém prostředí obohaceném „všudypřítomnou magií“ se odehrávají dva detektivní příběhy jako ze staré školy. Všechny fantasy propriety slouží spíše jako zajímavé kulisy pro vyšetřování, ale i tak někdy magie nezastupitelně proniká do děje.

Autor je už vypsaný a řemeslo má v malíku. Kromě toho dovede obohatit jednoduchý příběh o pěkné postřehy, které sice intelektuálního čtenáře neohromí, ale dodávají textům šťávu. Postavy i zápletky jsou sice schematické, ovšem u oddechové literatury je to spíše klad. Hejtman Ambrož bohužel ustupuje trošku do pozadí vzhledem k pozornosti věnované mnohem barvitějším kolegům. Výsledkem je hlavně to, že nemáme co do činění s příběhem jednoho muže, ale sledujeme osudy celé řady postav. Díky tomu kniha není monotónní ani neztrácí dech. Autor někdy sice zbytečně plýtvá slovy, ale neutápí se v popisech ani zdlouhavých rozpravách hrdinů. Detektivní složka příběhů je uvěřitelná, logicky podepřená a správně vygradovaná.

Nečas je sice knižní debutant, ale má už za sebou mnoho povídek laděných převážně do sci-fi. Tentokrát přichází se čtenářsky nenáročnou fantasy, která tak trochu připomíná mix ankh-morporské městské hlídky a Četnických humoresek. Děj hladce plyne a nechává vyniknout občasnému humoru, akčním scénám i svižným dialogům. Primární však stále zůstává detektivní zápletka.

Pokud se Nečasovi podaří navázat stejně kvalitním pokračováním a čtenář na něj nebude muset čekat příliš dlouho, komerční úspěch hejtmana Ambrože nemine. Jde o vděčnou látku, která jde rozvíjet takřka do nekonečna. Potenciál do budoucna se skrývá v prohloubení charakteru ústředních postav a vztahů mezi nimi. Temnějším scénám by slušela hororová atmosféra a dialogy mezi členy hejtmanovy kumpanie mohou být ještě rozvernější. Nic to však nemění na faktu, že už první kniha potěší každého milovníka oddechové literatury, zvláště té detektivní.

Ondřej S. Nečas: Případy hejtmana Ambrože
Obálka: Jan Patrik Krásný
Vydal Klub Julese Vernea, Praha 2007