Říše strachu (Brian Stableford) - recenze pro Pevnost

08.01.2009 00:55

Pátým svazkem edice "Mistrovská díla fantasy" se stal nejambicióznější román britského autora Briana Stableforda. Říše strachu se sice odehrává převážně v 17. století a zpracovává upírskou tematiku, leč s fantasy a hororem má pramálo společného. Jde o typickou spekulativní prózu, o alternativní historii novověku obohaceného o vampyrismus. Jak by to vypadalo, kdyby aristokracie byla upírská a Evropě ještě vládli krvesající Attila Hun, Karel Veliký, Richard Lví srdce a Vlad Dragulya? Jak by upíří nadvládu vnímali prostí lidé? Jaké je tajemství přeměny v upíra? To jsou hlavní teze, které se staly základem pro životopis Noella Corderyho, syna vynálezce mikroskopu, jenž se snaží všechny zdánlivě nadpřirozené upírské legendy rozšifrovat pomocí tehdy ještě nepříliš rozvinuté vědy. Jeho boj proti upírské nadvládě spočívá v hledaní potřebných informací a zkoumání mikroskopem. Jako lovná zvěř utíká z Londýna do Walesu, ale při odhalování tajemství se musí vydat také do rovníkové Afriky, podniknout náročný pochod do bájné říše Kněze Jana a být svědkem bitev i dvorských intrik.

Největším kladem knihy je samotný svět, který autor vykreslil s chutí zaujatého historika. Jeho vize je nápaditá a propracovaná. Nahlíží na osudy alternativního světa očima sociologa, politologa a teologa, vymýšlí několik podnětných úvah o lidském pokolení. Tím klady končí. Hlavní postavy nejsou nijak zábavnými průvodci, řada událostí (třeba putování po Africe nebo bitva o Maltu) jsou napsány příliš zdlouhavě a zcela neinvenčně. Autor se zbytečně opakuje a vše vlekle rozepisuje do nepodstatných podrobností jakoby pro hloupého čtenáře. Pouhá zajímavost dějového prostředí 600 stran sama neutáhne. Zvláště v prostřední třetině románu je monotónnost skoro ubíjející.

Autor, který napsal stoh průměrné jednoduché fantastiky, možná v tomto románu našel svůj vrchol, ale že je kniha "právem považována za jeden z nejvýraznějších románů fantastického žánru", jak se píše na obálce, je typický reklamní blud. Nad jejím zařazením do této edice také nezbývá než pozvednout obočí, protože definitivním důkazem, že jde o science fiction, je závěrečná pasáž dovysvětlující upírské téma z pohledu moderní vědy. Trpělivou mládež s vědeckým zaujetím o přeměnu v upíra a zapálené historiky alternativních světů však jistě zaujme.

Brian Stableford - Říše strachu
Přeložil: MIlan Žáček
Vydal: Laser-books, Plzeň 2008