Želes (Jiří Mazurek) - recenze pro Pevnost

12.05.2008 18:21

Na území severní Moravy a Slezska se vlivem ekologické katastrofy vytvořil Železný prales čili Želes. Je bizarním spojením živé a neživé přírody - kovy prorostlá fauna a flóra. Tohle nezvyklé dějiště románu v sobě spojuje protikladnou poetiku přírody i vrakoviště a zoo i technického muzea. Zvídavému čtenáři zalahodí i trochu těžkopádné a suše akademické popisy hlavně v úvodu knihy, ale příběh tří hrdinů dodá románu pravou šťávu.

Dějová linie je prostinká, ale účelná. Hlavní hrdina se společně s kamarádem Adamem a průvodkyní Jolanou ocitají v životu nebezpečné pozici, jakmile se během obvyklé turistické prohlídky okrajových částí Želesa oddělí od skupinky a ztratí se v hloubi nedostatečně probádaného území.

Tahle novodobá, ekologicky kritická „Cesta do pravěku“ se postupně komplikuje a z prohlídky ohromě nápaditého obludária se stává nefalšovanou dobrodružnou výpravou za přežitím. Mazurek vypráví zcela tradičním způsobem, ale obohacuje svůj záhadologický cestopis o lehký humor a nezbytné napětí. Neočekávajte však žádný horor ani psychologické drama. Román Želes je ryzí sci-fi „dobrodružka“ pro náctileté čtenáře. Nepřináší nic „navíc“, ale co je důležitější, nic podstatného nepostrádá.

Autor ještě není (podle bibliografie) příliš zkušeným spisovatelem, přesto odvedl naprosto odpovídající práci, díky které Želes jistě nezapadne. Naopak by se mohl stát příkladnou ukázkou české dobrodružné školy ve sci-fi pro mládež. Zamrzí pouze nepromyšlené detaily (např. při fixaci zlomeniny není pružnost „gypsu“ výhodou; 10000 krát větší magnetické pole Želesa oproti Zemi by se jistě projevilo i jinak než jen rotováním střelky kompasu…), ale jde o podružnosti, které poutavost románu nesnižují.

Podle posledních informací nakladatele by se měl čtenář dočkat volného pokračování. Jiné než volné být nemůže, protože tento - byť útlý - román disponuje uzavřeným příběhem. Prostoru pro další rozvíjení tématu se však najde dostatek, pokud ovšem autor více zaměří svou kreativitu i na jiné aspekty, než je vymýšlení dějového prostředí a reálií. I kdyby se tak nestalo, zůstane pravdou, že je lepší dobře napsaná jednoduchá dobrodružka, než nezvládnuté a neopodstatněné experimentování.

Jiří Mazurek: Želes
Obálka: Vláďa Satran
Vydaly: Straky na vrbě, Praha 2007